Växtbaserade dieter har ökat i popularitet på senaste tid och även elitidrottare har fått upp intresset för växbaserat protein. 

Leucin är aminosyran som triggar igång muskelproteinsyntes (MPS) efter en måltid och främjar gains. Den tillhör en av tre essentiella aminosyror (EAA) som likaså är viktiga komponenter för stimulering av MPS och muskelbygge.

Syftet med studien (randomiserad och dubbelblindad) var att jämföra vassleprotein (kontroll) med tre olika växtbaserade blandningar upp till fyra timmar efter intag på vältränade, hälsosamma män. Alla blandningar matchades med innehåll av leucin, essentiella aminosyror (EAA) och digererbarhet (PDCAA* värde). 

EAA och leucinnivåerna i blodet ökade mest av vassleproteinet gentemot växtbaserat protein. För att nå 2,6g leucin i de växtbaserade blandningarna krävdes 33-34g protein jämfört med endast 24g för kontroll. Idrottare som följer en växtbaserad diet bör således tänka på att få i sig större mängder protein. 

*mått på proteinkvalitet där man förutom innehållet av aminosyror tagit hänsyn till hur väl de digereras (absorberad mängd i förhållande till intagen mängd).

 

Studie: Differential Responses of Blood Essential Amino Acid Levels Following Ingestion of High-Quality Plant-Based Protein Blends Compared to Whey Protein—A Double-Blind Randomized, Cross-Over, Clinical Trial. Brennan et al (2019).