Att hoppa är en explosiv rörelse över många leder. Det krävs explosivitet i nedre extremitet för att snabbt producera kraft och med rätt teknik omsätta detta till ett högt hopp. Träning av hopp är vanligt inom idrott då i stort sett alla idrotter på något sätt kräver att man hoppar, eller åtminstone producerar kraft i en rörelse som liknar hopp.

Denna meta-analys undersökte vilka träningsmetoder som gav bäst resultat på ökad hopphöjd. De inkluderade studier som direkt jämfört traditionell styrketräning (ex knäböj), tyngdlyftningsövningar (ex jump shrugs) och plyometrisk träning (övningar med lätt vikt, ofta kroppsvikt och med ett utförande med kort kontakttid i golvet).

Resultaten visade signifikant bättre resultat för tyngdlyftningsövningar jämfört med traditionell styrketräning. Däremot fann man ingen skillnad mellan tyngdlyftningsövningar och plyometrisk träning.

Anledningen till detta är antagligen för att både tyngdlyftningsövningar och plyometrisk träning sker med mycket högre rörelsehastighet än traditionell styrketräning. I tillägg så är rörelserna ofta likt ett hopp.

Om du vill bli bra på att hoppa högt så bör du planera din styrketräning så den innehåller alla komponenter. Traditionell styrketräning lämpar sig väl för att muskelbygge medan tyngdlyftningsövningar och plyometrisk träning utvecklar din explosivitet.

Studie: Effects of weightlifting exercise, traditional resistance and plyometric training on countermovement jump performance: a meta- analysis. Berton (2018).