Styrketräning för äldre

Fler och fler studier har påvisat goda effekter av styrketräning för äldre. Denna studie undersökte om endast tillskott av protein kan öka muskelmassa och styrka under ett år. De jämförde sedan detta med två grupper som tränade, den ena gruppen körde lågintensiv träning hemma medan den andra genomförde tung styrketräning. 

Resultaten visade att endast tillskott inte gav någon ökning i muskeltillväxt eller styrka. Tidigare studier har sett ökningar i dessa variabler på kort sikt men denna långvariga studie motsatta sig en del tidigare studier. 

De grupperna som fick tillskott och styrketränade ökade i muskelmassa. Det var dock ingen signifikant skillnad mellan de olika träningsuppläggen. Gruppen som genomförde tung träning ökade signifikant jämfört med gruppen som intog vassleprotein (WHEY). 

Maximal volontär kontraktion var signifikant högre för gruppen som körde tung styrketräning jämfört med lågintensiv träning. Resultaten för gruppen som körde lågintensiv styrketräning var inte bättre än gruppen som endast intog vassleprotein (WHEY). 

Resultaten tyder på att tung styrketräning ger bättre resultat än lågintensiv träning både på muskeltillväxt och styrka för individer 65+. 

Vi har tidigare gjort en infograf om praktiska rekommendationer för äldre.

Titel: Styrketräning + protein för äldre individer 65+

Studie: The effect of daily protein supplementation, with or without resistance training for 1 year, on muscle size, strength, and function in healthy older adults: A randomized controlled trial. Mertz et al (2021).