Kramp

Muskelkramper till följd av träning kan uppstå helt randomiserat i samband med ett träningspass och ingen vet riktigt varför de uppstår. Det finns primärt två teorier till varför det inträffar, 1) rubbning av balansen mellan elektrolyter och vätska, 2) trötthet som sänder abnorma spinala reflexer som får muskeln att hyperaktiveras som resulterar i kramp.

Vad kan man göra åt det?

1. Träna musklerna som utsätts för kramp och minska risken för utmattning i tidigt skede.
2. Addera elektrolyter (salter) till ditt vätskeintag i samband med träning för att minska risken för att elektrolytbalansen rubbas.
3. Genomför statisk stretching regelbundet.
4. Drick juicen från saltgurka.
5. Drick kinin från exempelvis tonic på daglig basis.

Vad som egentligen är orsaken är oklart och beror sannolikt beroende på vilken typ av kramp det är. Samtliga metoder har bevisats och motbevisats. Vill du lära dig mer rekommenderar vi att du läser vår artikel på ämnet, den hittar du här.

Vi har skrivit en längre artikel om ämnet som du hittar här.

Titel: MUSKELKRAMPER I SAMBAND MED TRÄNING

Studie: Muscle Cramping During Exercise: Causes, Solutions, and Questions Remaining. Maughan & Shirreffs (2019).