Ny studie om styrketräning i kombination med en ketogen diet på vältränade kvinnor. 21 tränade kvinnor rekryterades till studien som varade i åtta veckor. Alla träningsvariabler var konstanta mellan grupper förutom deras diet: en grupp åt enligt en ketogen diet (KD) och den andra åt en vanlig diet (NKD). 

Makrofördelning och energiintag mellan grupper

Resultaten visar att kroppsvikten och fettmassan minskade signifikant mer i KD än för NKD, men NKD ökade däremot signifikant mer i fett-fri massa gentemot KD. 

Graf nr 2 i översta bilden tyder på prestationsskillnader mellan grupper med fördel för NKD som ökade signifikant mer i maxstyrka på bänkpress och knäböj gentemot KD. 

Man observerade en signifikant skillnad mellan grupper på countermovement jump där NKD ökade mer. Däremot ökade båda grupperna signifikant från datan innan interventionen. 

Innan man drar några slutsatser är det viktigt att poängtera att KD-gruppen åt färre kalorier än NKD. Anledningen till detta kan vara att ett högt fettintag ökade mättnaden eller att deltagarna helt enkelt inte ville äta mer. Lägger man till denna studie i bevismaterialet så kan vi ta med att keto är ett effektivt sätt att främja fettförlust men det finns inga fördelar med keto på muskelmassa och muskelbygge.

 

Studie: Effects of a ketogenic diet on body composition and strength in trained women. Vargas-Molina et al (2020).