Ska knäna gå förbi tårna i en knäböj?

Vissa rekommenderar att hålla smalbenet så vertikalt som möjligt i en knäböj, dvs att knäna inte passerar tårna under övningen. Bilden ovan visar två olika utföranden i knäböj där knäna passerar tårna i “A” men inte i “B”. Resultaten i “B” leder till mindre påfrestningar i knäled (vridmoment i knäled: 117 N/m) men däremot ökar påfrestningarna på ländryggen (vridmoment i höftled: 302 N/m) eftersom överkroppen kompenserar med att falla framåt för balans. När man lät knäna passera tårna så var krafterna på knäled 150 N/m och 28 N/m på höftled.

Kontentan av studien är att man bör låta knäna passera tårna för att optimera krafter i vridmoment i de involverade lederna. Dessutom finns det ingen magisk punkt där skaderisken plötsligt ökar när knäna går förbi tårna. Ett förekommande misstag är att överkroppen lutar framåt i övningen. Detta kan bero på en del saker men vanligtvis så är det antingen pga begränsat fotledsrörlighet (dorsalflektion) eller att man medvetet begränsat knänas rörelse framåt i övningen.

Rekommenderat: fulltext till studien hittar du på länken nedan. Se även varför fotledsrörlighet är viktigt i en knäböj.