I denna studie undersökte man om det går att bygga muskler och styrka under periodisk fasta. Deltagarna tränade styrketräning tre gånger i veckan i fyra veckor. 26 män randomiserades till två grupper där en grupp åt vanligt och den andra gruppen följde 16:8-metoden. De hade alltså ett ätfönster på 8 timmar av dygnets 24 timmar. Bägge grupper hade ett högt proteinintag 1,8g per kilogram kroppsvikt för att främjar muskelbygge och låg på ett kaloriunderskott för att främja fettförlust.

Överblick av studiedesign

Styrketräningsprogram

Resultaten visar att båda grupperna hade signifikanta styrkeökningar i benpress och bänkpress, samt ökningar i styrkeuthållighet. De upplevde också viktminskning och fettförlust samtidigt med ökad muskelmassa. Sammanfattningsvis så är det helt möjligt att bygga muskler och förlora fettmassa under en periodisk fasta. Det man ska tänka på är att inta tillräckligt med protein (> 1,6g/dag) under dagen och kombinera detta med frekvent styrketräning. Urvalet i studien var otränade vilket betyder att resultaten inte nödvändigtvis stämmer in på en vältränad individ.

Studie: Four Weeks of Time-Restricted Feeding Combined with Resistance Training Does Not Differentially Influence Measures of Body Composition, Muscle Performance, Resting Energy Expenditure, and Blood Biomarkers. Stratton et  al (2020).