Kan koffein öka fettförbränningen vid träning?

Den här studien är ett bra exempel på hur forskningsresultat kan förstoras och tas ur kontext, ett vanligt fenomen inom träningsvärlden. 

Studien visar att koffeinintag en timme innan träning kan öka fettförbränningen efter 1h träning på ca 50% av VO2max. Idén om att koffein kan öka förbränningen började på sena 70-tal då studier visade mobilisering av fria fettsyror från sina depåer, och via blodet transportera dessa till musklerna för bränsle (högre nivåer av fettsyror i blodet behöver dock inte alltid betyda ökad förbränning). 

Studie: 12st deltagare utförde samma cykelpass vid olika tillfällen där de intog placebo eller 3mg/kg koffein 1h före start. De cyklade på ca 50% av VO2max. Resultaten visade att i genomsnitt förlorade de 19,4 gram fett i placeboförsöket och 24,7 gram fett i interventionsgruppen, ett ökning med hela 27%. 

Tekniskt sett så förlorade deltagarna mer fett med koffein men i praktiken är 5 gram väldigt lite och har ingen relevant betydelse för viktminskning. Vill man således förbruka 1kg fett enligt forskningsresultaten ovan så skulle det ta ca 200 timmar att göra det.

Vi har skrivit om punktförbränning i denna artikel, man kan inte punktförbränna fett.

Studie: Caffeine increases whole-body fat oxidation during 1 h of cycling at Fatmax. Ruiz-Moreno et al (2020).