De flesta tränar vadmusklerna med fötterna placerade rakt fram, antingen i en benpress, vadpress eller stående på en låda eller liknande. Denna studie undersökte om fotplaceringen påverkade vart muskeltillväxten i yttre vadmuskeln inträffade och om det var någon skillnad mellan fotplaceringarna. Forskningspersonerna delades in i tre grupper där grupperna tränade med med fötterna rakt, inåt eller utåt. Det var 22 forskningspersoner som deltog och forskarna separerade även deras ben så att ena benet kunde träna inåt medan det andra tränade utåt. Detta för att få tillräckligt med data för att kunna göra statistiska analyser och få signifikanta resultat. Träningen pågick i nio veckor och forskningspersonerna tränade 3-4 set á 20-25 reps.

Resultaten visade att ha fötterna rakt gav muskeltillväxt i båda muskelhuvudena av yttre vadmuskeln, det var ingen signifikant skillnad mot de två andra fotplaceringarna. Att placera fötterna utåt gav signifikant större muskeltillväxt i mediala delen av yttre vadmuskeln jämfört med att ha fötterna inåt. Vice versa gällde för att ha fötterna inåt.

Slutsatsen av denna studie är att träna vadpress kan göras med fötterna rakt och få tillväxt i båda huvudena av vadmuskeln. Vill man optimera sin träning av vadmuskeln kan man laborera med vinklarna.

Studie: Different foot positioning during calf training to induce portion-specific gastrocnemius muscle hypertrophy. Nunes (2020).