Titel: Copenhagen adductor: Hur mycket träning?

Copenhagen adductor/adduction exercise är en övning som fått stort genomslag inom framförallt lagsporter. Övningen kräver ingen utrustning och kan därmed göras var som helst. Syftet med övningen är att öka excentrisk styrka i adductor longus för att stå emot snabba abduktionsrörelser som inträffar inom primärt fotboll och ishockey. Även inom dessa övningar som de främsta skador i ljumskar och adduktorer (samlingsnamn på muskelgrupp på insida lår) härstammar.

Denna studie eller korta sammanställning undersökte den litteraturen som finns på träningsvolym för Copenhagen adductor exercise. De fann ett möjligt dos-respons förhållande där mer är bättre. Deras slutsatser var att 500-800 repetitioner under 6-8 veckor kan öka styrkan med 10-40%. Mindre träningsvolym är sannolikt för lite.

Copenhagen adductor squat är en tuff övning. Övningen kan skalas. Desto längre in på benet man har stödet, desto lättare blir övningen och tvärtom. Om du upplever att du inte orkar trots att stödet är långt in på låret rekommenderas att använda en Redcord och lägga höften i en sele för att avlasta en del av kroppsvikten.

Studie: Copenhagen adduction exercise can increase eccentric strength and mitigate the risk of groin problems: but how much is enough! Ishøi & Thorborg (2021).