Alkohol och träning – vad händer om man dricker alkohol direkt efter ett träningspass?

Denna studie hade som syfte att undersökte vad som händer med muskelbyggande processer (MPS) av att dricka alkohol efter träning. Åtta aktiva män utförde tre likadana styrkepass med två veckors mellanrum. Träningen bestod av benspark (8 set x 5 reps på 80% av 1RM), efterföljt av 30 minuter cykling på 60% VO2peak, efterföljt av högintensivt cykelintervaller 10x 30 sekunder. Passen var identiska där skillnaden var vad de drack efter träningen.

Direkt efter och fyra timmar efter träningspasset fick dem antingen:

  • alkohol (1,5 gram etanol per kilogram kroppsvikt) + kolhydrater (25 gram maltodextrin)
  • alkohol + 25 gram vassleprotein
  • 25 gram vassleprotein

 

An external file that holds a picture, illustration, etc. Object name is pone.0088384.g001.jpg

Överblick av studiedesign

Alkoholmängden i denna studie baserades på tidigare mängder som idrottare själva rapporterat. Deltagarna drack sex stycken vodka/juice: 60 ml vodka utspätt med 240 ml juice i tre timmar efter träningen. Detta är väldigt stora mängder och eftersom alkohol har ett dos-responsförhållande till träningsanpassningar så hade förmodligen mindre alkohol haft mindre påverkan på MPS. Kontentan av studien är dock alkohol hämmar MPS (muskelproteinsyntes) efter träning oavsett adekvat näringsintag.

Studie: Alcohol Ingestion Impairs Maximal Post-Exercise Rates of Myofibrillar Protein Synthesis following a Single Bout of Concurrent Training. Parr et al (2014).