Sportscience.se 2019-04-14T16:46:35+02:00

april 14th, 2019|Återhämtning, Biomekanik, Coaching, Fysiologi, Periodisering, Styrka, Styrketräning|

Detta är den första studien som undersökte fatigue mellan övningarna knäböj, bänkpress och marklyft. Bänkpress ökade muskelsvullnad och försämrade muskelprestation mer än resterande lyft men återhämtningen var densamma efter 24h. Det har tidigare spekulerats att marklyft är en övning som leder till längre återhämtning jämfört med knäböj och skall därför utföras med lägre träningsfrekvens. De nuvarande resultaten visar dock annorlunda: 1) kortast återhämtningstid för marklyft av alla lyft efter mätning av kontraktionshastighet och 2) indirekta markörer för muskelskada återhämtades i samma takt som knäböj. Baserat på dessa resultat bör man ändå vänta minst 48h mellan specifika träningspass och att faktorer som träningsstatus, träningsvolym och hur tätt inpå fail man tränar i varje set avgör återhämtningstiden.

Klicka här för att komma till referensartikeln

april 7th, 2019|Hälsa|

Studien visade flera samband mellan de som är aktiva som barn och hälsan i vuxen ålder. I studien involverade man studier som mätt ”muscular fitness” – detta innebar bl.a. styrka i handgrip, stående längdhopp, situps mm. Forskningspersonerna var 3-18 år gamla och man gjorde uppföljningsstudier tidigast ett år efter baseline-tester. Totalt inkluderas 30 studier bestående av drygt 21000 forskningspersoner.

Mening taget ur studiens slutsats: ”Therefore, the early identification and treatment of youth with low levels of muscular fitness could improve long-term health outcomes, since the prevention of chronic diseases should start as early in life as possible”.

Rekommenderar läsning av hela studien där det finns massor av information för de som är intresserade.

Klicka här för att komma till referensartikeln.