Sportscience.se 2019-04-14T16:46:35+02:00

juni 11th, 2019|Bulk, Deff, Fysiologi, Genetik, Hälsa|

Hur effektivt man bygger muskelmassa utan att lägga på fettmassa (effektiv bulk) beror på många faktorer: 1) Ålder; 2) Kön; 3) Träningsstatus; 4) Hur högt kaloriöverskottet är; 5) Proteinintaget; 6) Följsamhet till träning och kost; 7) Kroppsfett – lägre kroppsfett minskar kapaciteten för effektiv bulk; 8) Hur mycket samt typen av kardioträning; 9) Hur nära du ligger din genetiska potential; 10) Stress och återhämtning.

Klicka här för att komma till referensartikeln

juni 3rd, 2019|Fysiologi, Genetik, Hypertrofi|

Är det svårare att bygga upp vadmusklerna jämfört med andra muskler? Denna studie visar att muskelproteinsyntesen (processen som driver muskelbygge) i soleus var lägre jämfört med lårmuskeln vastus lateralis efter ett styrkepass. Skillnaden kan vara muskelfibersammansättningen i soleus som har mer typ 1 fibrer och därmed svarar sämre på styrketräning. Resultaten gäller nödvändigtvis inte gastrocnemius som har mer typ 2 fibrer än soleus.

Klicka här för att komma till referensartikeln

maj 21st, 2019|Biomekanik, Muskelaktivering (EMG), Styrketräning|

Denna studie undersökte fyra bänkvinklar 0, 28, 44 och 56 på lutande bänkpress. Muskelaktiveringen (EMG) för övre bröstmuskeln ökade linjärt från 0 till 44° och avtog senare när man mätte vid 56°. Alla bänkvinklar resulterade dock i hög EMG för övre bröstmuskeln och man bör inte hålla sig till endast en bänkvinkel.

Klicka här för att komma till referensartikeln